10 maja 2013

Rolada pokrzywowa z wędzonym kurczakiem

Były rolady szpinakowe, więc pomyślałam czemu nie pokrzywowa skoro teraz jest pełno młodziutkiej. Może nie każdy wie, że pokrzywy się je i stanowią one cenne źródło soli mineralnych, witamin i białek. Kiedyś jedzenie jej było rzeczą naturalną, w dzisiejszych czasach może okazać się dziwną. Bardzo dobra i zdrowa jest również herbatka zaparzona z suszonych listków. Przy zbieraniu pamiętajmy, że muszą to być młodziutkie roślinki, gdyż stare produkują substancje szkodliwe dla naszych nerek. Ja zbierałam same czubki roślinek, oczywiście w rękawiczkach. Rolada wyszła smaczna, myślę że gdyby ktoś nie wiedział z czego jest to by pomyślał, iż to szpinak. U mnie był wykorzystany serek ze szczypiorkiem, bo mąż taki kupił, gdyż nie było podobno śmietankowego, ale nie polecam bo szczypiór w nim miał gorzkawy posmak. I przyznam się, że miałam duży problem ze zrobieniem zdjęcia gotowej rolady, bo jakaś mała łapka ciągle chciała mi ją ukraść. I nie będę ukrywać, że właścicielce tej rączki bardzo smakowało.

PS. Moja rolada zajęła II miejsce na portalu Wrząca Kuchnia. Dziewczyny upiekły ją i oto ich recenzja: "Przepis w 100% odpowiadający nazwie konkursu. Prawdziwe szaleństwo, pierszy raz spotkałyśmy się z takim przepisem i jesteśmy pod wrażeniem, brawa! To czego nam zabrakło, to bardziej charakternego smaku. Może połączenie serka ze świeżym tartym chrzanem nadałoby potrawie większej wyrazistości." Efekt z jej upieczenia możecie zobaczyć tutaj.

Odnosząc się jeszcze do opinii dziewczyn zgadzam się, że dla dorosłych rolada może być mało pikantna , więc serek można wg swojego smaku doprawić chrzanem lub tylko solą i pieprzem, ja z myślą o dzieciach celowo zrobiłam wersję łagodną.


CIASTO POKRZYWOWE :
  • 270 g świeżych młodych listków pokrzywy
  • sok z 1/2 cytryny
  • 1 łyżeczka soli
  • 1/2 szklanki wody
  • 2 ząbki czosnku
  • 1 łyżka masła
  • sól, pieprz
  • 5 jajek
Młode listki pokrzyw dokładnie płuczemy, wkładamy do garnka i zalewamy zimną wodą tak by całe były zakryte. Wlewamy sok z cytryny i wsypujemy łyżeczkę soli. Gotujemy do momentu, aż listki będą miękkie.
Odsączamy wodę z gotowania, pokrzywy przekładamy do pojemniczka, wlewamy 1/2 szklanki wody i blenderem rozdrabniamy.
Na rozgrzanej patelni rozpuszczamy masło, następnie wrzucamy przygotowane pokrzywy i przeciśnięty przez praskę czosnek. Od czasu do czasu mieszając podgrzewamy na średnim ogniu, aż wyparuje cały płyn z patelni. Odstawiamy do całkowitego wystudzenia.


Z jajek oddzielamy żółtka od białek. Żółtka ucieramy mikserem, a następnie dodajemy do zimnych pokrzyw. Białka ze szczyptą soli ubijamy na sztywną pianę i dodajemy do masy pokrzywowo-żółtkowej. Drewnianą łyżką delikatnie mieszamy do połączenia się piany z pokrzywami, tak by puszystość białek była jak najlepiej zachowana. Blachę piekarnikową wykładamy papierem do pieczenia i wylewamy na niego przygotowaną masę. Pieczemy w piekarniku gazowym nagrzanym do 155 stopni przez około 25 minut lub w piekarniku z termoobiegiem nagrzanym do 140 stopni przez około 20 minut. Po upieczeniu zostawiamy do wystygnięcia.

   
MASA:
  • 2 serki puszyste śmietankowe (u mnie z biedronki, może być Almette, Piątnica)
  • 1/2 cebuli
  • udko wędzone z kurczaka (można zastąpić wędliną z piersi indyka)
Serki wyjmujemy do miseczki. Cebulę kroimy w drobną kostkę, następnie dodajemy do serków. Wszystko razem mieszamy.  
Z zimnego ciasta pokrzywowego zdejmujemy papier do pieczenia.  
Na stronie na której był papier rozprowadzamy przygotowany serek.


Z jednej strony odmierzamy margines około 2 cm, za tym marginesem nakładamy pasek około 3 cm szerokości z udek wędzonych lub wędliny,  na całej długości ciasta.

 
Następnie zaczynając od zostawionego marginesu zwijamy roladę, po zwinięciu kurczak będzie stanowił środek rolady. Ja moją przekroiłam na 3 części dla łatwiejszego przechowania.

  
Roladę owijamy w folię spożywczą i wkładamy do lodówki, aby się schłodziła. 


mina na poparzenie pokrzywą,                  już będę jadła,                            i już zjedzone.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję, za odwiedziny. Miło mi będzie jak podzielisz się ze mną swoją opinią lub wątpliwościami.