21 stycznia 2013

Babka cytrynowa

Tą oto babkę upiekłam, gdyż miałam takie wyzwanie. Mianowicie ciocia chciała, abym znalazła dobry przepis na babkę cytrynową. Nie pamiętam jak ona powinna smakować, gdyż jadłam taką tylko w dzieciństwie jak babcia od święta upiekła. Przeszperałam dużo starych gazet i zeszytów i z kilku różnych przepisów akurat wybrałam ten. Wyszła jak dla nas pyszna, czuć dużo cytryny, a lukier dodaje kwaskowatości.  Bardzo trafne połączenie. I uwierzcie, że musi być dobra, bo mąż który nie lubi suchego ciasta zjadł prawie całą sam. Warta jest upieczenia, polecam ją z czystym sumieniem.


CIASTO:
  • 4 duże jajka
  • 3/4 szklanki cukru
  • szklanka mąki pszennej
  • 1/2 szklanki mąki ziemniaczanej
  • 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
  • 200 g masła extra
  • 2 cytryny
Masło rozpuszczamy w rondelku i pozostawiamy do całkowitego wystudzenia.
Mikserem ucieramy jajka dodając po łyżce cukru do momentu, aż masa będzie gładka i granulki cukru nie będą wyczuwalne. Mąkę pszenną, mąkę ziemniaczaną i proszek do pieczenia przesiewamy do miseczki, a następnie dalej ucierając masę jajeczną dodawać po łyżce przesianej mieszanki. Kiedy masa jest gładka wciąż ucierając wlewamy strużką zimne masło. 
Cytryny dokładnie myjemy. Do utartej masy ścieramy na tartce skórkę z obu cytryn, a następnie wyciskamy z nich sok i ucierając masę mikserem, wlewamy strużką sok. Miksujemy do połączenia się składników.
Formę od babki smarujemy margaryną i wysypujemy bułką tartą, następnie wylewamy do niej utartą masę.


Babkę pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez około 50-55 minut do tzw suchego patyczka. Po upieczeniu zostawiamy w uchylonym piekarniku do przestudzenia.
Ostudzoną babkę wyjmujemy z foremki i polewamy lukrem cytrynowym.


LUKIER:
  • sok z jednej cytryny
  • 2-3 łyżki wody
  • cukier puder
Sok z cytryny mieszamy z wodą i dodajemy cukier puder. Rozcieramy na gładką masę (cukru pudru dodajemy tyle ile wezmą płyny, lukier ma być dość gęsty).

2 komentarze:

  1. Właśnie upiekłam tę babeczkę i jest przeprze pyszna!!Ważne dla mnie jest to, że przepis jest bardzo prosty-lubię takie.Dziękuję Xenia

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, za odwiedziny. Miło mi będzie jak podzielisz się ze mną swoją opinią lub wątpliwościami.