9 maja 2013

Ciasto z rabarbarem i budyniową pianką

Zdjęcie i ciasto z ubiegłego roku, ale uwierzcie pyszne. Było hitem w naszym domu latem. Słodycz w połączeniu z kwaskowym rabarbarem to coś cudownego. Na pewno jak na działce urośnie rabarbar to pierwsze co zagości w tym właśnie cieście. Przepis znalazłam na smakerze, choć oryginał podobno pochodził z bloga Moje wypieki.



CIASTO :
  • 2,5 szklanki mąki pszennej tortowej
  • 250 g zimnej margaryny
  • 2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
  • 5 żółtek
  • 3 łyżki cukru pudru
Na stolnicę przesiewamy mąkę z proszkiem do pieczenia i cukrem pudrem, robimy z niej kopczyk, a na środku dołek do którego wrzucamy żółtka. Mieszamy delikatnie czubkiem noża, następnie dodajemy pokrojoną na mniejsze kawałki margarynę i siekamy dużym nożem do momentu, jak zrobi się kruszonka. Teraz szybko zagniatamy zwarte ciasto.
Ciasto dzielimy na dwie części, mniej więcej w proporcjach 40 % i 60 %. Każde osobno owijamy w folię spożywczą i wkładamy do zamrażalniki do momentu, aż będzie bardzo twarde.

Piekarnik nagrzewamy do temperatury 180 stopni.
Blaszkę o wymiarach 32x20 cm wykładamy papierem do pieczenia, smarujemy margaryną i obsypujemy mąką. Do tak przygotowanej formy ścieramy na tarce o grubych oczkach większy kawałek zamrożonego ciasta i delikatnie równo je rozprowadzamy leciutko dociskając. Pieczemy na złoty kolor około 20 minut. Następnie odstawiamy do całkowitego wystygnięcia.


BUDYNIOWA PIANKA :
  • 5 białek
  • 1 szklanka cukru
  • 16 g cukru waniliowego z prawdziwą wanilią (u mnie domowy)
  • 2 budynie śmietankowe bez cukru
  • 1/2 szklanki oleju (u mnie rzepakowy)
  • ok 1/2 kg łodyg rabarbaru
  •  1/4 szklanki cukru pudru
Rabarbar dokładnie czyścimy, kroimy na małe kawałki, wsypujemy cukier puder i mieszamy, aby wszystkie owoce obtoczyły się w nim.
Mikserem na najwyższych obrotach ubijamy białka ze szczyptą soli na sztywną pianę, następnie dodajemy cukier waniliowy i po łyżce cukru dalej ubijajmy, aż cały cukier się rozpuści, a piana dokładnie ubije. Do tak przygotowanych białek wsypujemy sypkie budynie i szybko miksujemy na najwyższych obrotach, na końcu wlewamy strużką olej i miksujemy do połączenia się składników.

Do blachy z upieczonym zimnym ciastem wlewamy budyniową piankę. Na nią wykładamy przygotowany rabarbar (jeśli zdążył puścić dużo soku, to odlewamy go). Na wierzch pianki z rabarbarem ścieramy drugą część zamrożonego ciasta. Tak przygotowane ciasto pieczemy w piekarniku nagrzanym do 180 stopni przez około 45 minut.

Ostudzone ciasto oprószyć cukrem pudrem.



23 komentarze:

  1. Zrobię na 100%! Jak tylko napotkam rabarbar :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam bo ciasto pyszne.

      Usuń
    2. Zrobiłam dzisiaj :) Właśnie kosztuję - jest pyszniutkie!

      Usuń
    3. Cieszę się, że smakowało.

      Usuń
    4. Dziś zrobiłam....jest pyszne!!!

      Usuń
  2. Ja tez zrobię, od dawno chodzi za mną to ciacho:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się i mam nadzieję, że zasmakuje. Zachęcam do podzielenia się opinią po upieczeniu.

      Usuń
  3. Też to ciasto piekłam, z różnymi owocami, tak jak w oryginale z malinami, jagodami, wiśniami, ale najbardziej mi smakowała właśnie rabarbarowa wersja, pycha :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tylko robiłam z rabarbarem, w tym roku może spróbuje z wiśniami. Nie dziwie się, że najlepiej Ci smakowało z rabarbarem, bo to połączenie słodyczy z kwaśnym posmakiem jest super.

      Usuń
  4. Ciasto świetne, bardzo smaczne. Po uipeczeniu wygląda jak na zdjęciu. Polecam ten przepis, pychota.
    Dorota

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że smakowało i dziękuję za komentarz. Pozdrawiam

      Usuń
  5. Niebo w gębie (potocznie mówiąc)
    Wspaniałe ciasto, polecam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Upiekłam,spróbowałam no i miodzio,lepszego nie jadłam.Przepis zapisany i na pewno nie jeden raz po niego sięgnę.Polecam i dziękuję bardzo:)))

    OdpowiedzUsuń
  7. moje ulubione :) mam prawie taki sam przepis na blogu

    OdpowiedzUsuń
  8. też je robiła, właśnie biorąc przepis z MW. rewelacyjne i trudno poprzestać na jednym kawałku :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciasto robiłam w tamtym roku. Rewelacja jutro też je zrobię. Polecam
    Ola

    OdpowiedzUsuń
  10. Pychota!Naprawde super ciasto!Pozdrawiam;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam, ciasto zrobiłam dzisiaj i wyszło wręcz cudownie. Jest dokładnie takie jak na zdjęciu, a w smaku lepsze niż sie spodziewałam. Przepis godny polecenia.

    OdpowiedzUsuń
  12. a ja właśnie mam to ciasto w piekarniku zrobiłam z czerwoną porzeczką. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Pięknie Ci wyszło :) Ja też chcę je zrobić, ale najpierw chciałam zapytać, czy długo miksujesz piankę. To znaczy: po ubiciu samych białek na sztywno dodajesz cukier wolno i długo miksujesz, czy praca raczej idzie energicznie. Boję się, że pianę "przemiksuję" - będę za długo miksować... ponoć ta pianka może opadać, a ja chciałabym tego uniknąć :) Jeśli masz jakieś swoje triki, to byłabym wdzięczna za pomoc:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Białka miksuję do momentu, aż piana będzie tak sztywna że nie wypadnie z miski po odwróceniu, następnie dodaje stopniowo po troszku cukier i miksuję tak długo, aż się cały rozpuścić i nie będzie czuć go między zębami. ten etap trwa długo. Piana z cukrem jest tak sztywna że nie wypada. A jak teraz dodaję pozostałe składniki to miksuję dosłownie chwilkę, aby wszystko się zmieszało. Mam nadzieję że pomogłam troszkę. Szczerze jeszcze nie zdarzyło mi się żeby w tym cieście piana opadła.

      Usuń

Dziękuję, za odwiedziny. Miło mi będzie jak podzielisz się ze mną swoją opinią lub wątpliwościami.