10 grudnia 2013

Mandarynkówka na bimbrze

Była cytrynówka, więc dla odmiany zrobiłam mandarynkówkę. Smak przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania. Ten napój alkoholowy to jak sok, posmaku bimbru nie czuć w ogóle, został zabity przez mandarynki. I ten cudowny pomarańczowy kolor, któremu ciężko się oprzeć. Mąż stwierdził, że cytrynówka przegrała z mandarynkówką, ale jak to już wiadomo kwestia gustu. Z podanych proporcji wyjdzie mniej więcej około 2 litrów gotowego alkoholu, wszystko zależy ile soku uda nam się wycisnąć z mandarynek.


SKŁADNIKI : 
  • 1 kg mandarynek
  • 1 litr czystego bimbru
  • 250 ml wody
  • 1 i 1/2 - 2 szklanki cukru
  • dodatkowo 1 mandarynka do butelek 
Mandarynki umyć, a następnie obrać z nich jak najcieniej skórkę, dokładniej tak, aby białej otoczki zostało jak najmniej na niej, gdyż posiada gorycz. Skórki wrzucić do miski i  zalać je bimbrem. Przykryć folią spożywczą i odstawić na bok na 24 godziny i jednocześnie przygotować syrop mandarynkowy.


Do garnka wycisnąć sok z pozbawionych skórek mandarynek. Wlać wodę i wsypać cukier (jeśli mandarynki były kwaśne wsypujemy 2 szklanki cukru, jeśli słodkie 1 i 1/2 szklanki cukru). Zagotować, aby cukier się rozpuścił i potrzymać jeszcze na małym gazie 10 minut. Następnie przykryć pokrywką i odstawić na 24 godziny.


Po wyznaczonym czasie przelać zawartość garnka z syropem mandarynkowym do miski w którym jest alkohol ze skórkami. Przemieszać.
Do czystego naczynia przecedzić przez sitko z nałożoną gazą mandarynkówkę, wymieszać. Do czystych butelek włożyć po 2 - 3 kawałki mandarynki i uzupełniać do pełna mandarynkówką.  
Gotowe butelki odstawić na minimum 24 godziny, aby wszystko się przegryzło.


21 komentarzy:

  1. Przegryzanie to chyba najważniejszy proces, jaki może zajść w kuchni ;). Co roku przed świętami robię cytrynówkę, ale w tym roku zmieniam repertuar :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas pierwsza butelka w niedzielę była wypita 3 godziny po zrobieniu i już była pyszna :-) Ale wiadomo im dłużej się przegryza tym jest szlachetniejsza :-)

      Usuń
  2. Coś dla mnie :) ! Zrobię na pewno :)

    OdpowiedzUsuń
  3. jutro postaram sie podolac

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam mam dwa pytania czy mandarynkówka nie będzie za słodka przy takiej ilości cukru i ile ma procent. z góry dziękuje za odpowiedz i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli będziemy mieli bardzo słodkie mandarynki to możemy dać mniej cukru, przy kwaśnych proporcja dla nas była w porządku, ile ma procent ciężko mi określić, bo to zależy ilu procentowego bimbru użyjemy. Mój miał mało bo około 50 % więc mandarynkówka wyszła dość kobieca, około 25 %, ale przy mocniejszym bimbrze oczywiście procenty wzrosną. I jeśli jest obawa przesłodzenia jej (wiadomo każdy preferuje inne smaki) to proponuje zagotować sok z wyciśniętych mandarynek z wodą i częścią cukru, spróbować jakie jest i dosłodzić wg swojego uznania :-)

      Usuń
  5. Witam mam trzy pytania : Ile ma procent ,czy mandarynkówka nie będzie za słodka przy tej ilości cukru ,, ile procent miał bimber z którego była robiona . Z góry dziękuje za odpowiedzi pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję , że w poprzedniej odpowiedzi w miarę jasno wszystko wyjaśniłam :-) Pozdrawiam

      Usuń
  6. A jesli chce zrobic ze spirytusem to ile go dodac??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na litr spirytusu 95 % dała bym około 600-700 ml wody i po zagotowaniu jej z sokiem z mandarynek ewentualnie dosłodziłabym wg własnego uznania ten syrop. Spirytus ma bardziej ostrzejszy smak niż bimber.

      Usuń
  7. Dziękuje za odpowiedz i przepraszam za podwójne pytania jakoś mi się tak napisało .Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Witaj-a jesli chcę zrobić ze spirytusem to ile go dac? szklanka wystarczy??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podobnie jak w pytaniu wyżej: na litr spirytusu 95 % dałabym około 600-700 ml wody i po zagotowaniu jej z sokiem z mandarynek ewentualnie dosłodziłabym wg własnego uznania ten syrop. Spirytus ma bardziej ostrzejszy smak niż bimber i ma prawie o połowę więcej procent, a ten trunek ma mieć dość łagodny smak :-)

      Usuń
  9. Witam zrobiłem nalewkę z tego przepisu z spirytusu ja wszystkie na spirytusie cytrynówki i miodówki robię zobaczymy co wyjdzie .
    Lubie nowości przelałem już do butelek 'zrobiłem 2 x 0,7 litra wygląda ładnie tylko zapach ma nie za bardzo po tym gotowaniu mandarynek ale może jak włożyłem do butelek 3 kawałki mandarynki to się zmieni zapach .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może wina mandarynek, ja robiłam z tych malutkich , a druga sprawa musi się przegryźć alkohol z sokiem. Ja na spirytusie nie robiła, więc nie jestem w stanie powiedzieć jak smak się różni. My piliśmy jedną butelkę zaraz po zrobieniu 2 godziny i nawet panom smakowało. Mam nadzieję, że wyjdzie dobra :)

      Usuń
  10. Mam pytanie czy koniecznie trzeba gotować sok z mandarynki nie można zrobić tak jak cytrynówkę że wyciskamy sok i łączymy ze spirytusem tylko wodę z cukrem się gotuje do tego .
    Czy można z surowego soku zrobić nalewkę ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że można. Ja do cytrynówki też gotuję sok razem z wodą i cukrem.

      Usuń
  11. witam, czy można tak zrobić tylko że z pomarańczy?
    dziękuje i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. A jak długo może stać taka mandarynkówka?

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam, a co Pani sądzi o zastapieniu mandarynek pomarańczami ? Próbowała Pani taki przepis ? Cytrynowka z Pani przepisu jest w dechę i każdy ze znajomych się nią zachwyca jedyne co w niej zmieniłem to zamiast 3 szklanek cukru to daje dwie wtedy jest idealna bo z jedną jest średnia :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję, za odwiedziny. Miło mi będzie jak podzielisz się ze mną swoją opinią lub wątpliwościami.