26 września 2013

Chleb pszenny z cukinią i siemieniem lnianym

No cóż nawet nie wiecie jak nam zasmakował chleb samemu upieczony. Po prostu poezja. Smak, zapach i to, że tak szybko się nie starzeje jest cudowne. Mój pierwszy chleb pszenno-owsiany z cukinią i orzechami piekłam już kilka razy, bo strasznie rodzicom zasmakował. A to duże uznanie bo mój tata jest bardzo wybredny w stosunku do pieczywa. Dziś przepis na drugi upieczony przez mnie chlebek z tamtego przepisu, ale po modyfikacjach tzn zamiast orzechów jest siemię lniane i nie ma płatków owsianych tylko sama mąka pszenna. Chlebek równie smaczny jak poprzedni. I to nie koniec moich doświadczeń z pieczywem, bo w międzyczasie upiekłam jeszcze dwa zwykłe pszenne chlebki, którymi się z Wami podzielę, a i zaczęłam hodować zakwas żytni. Zobaczymy co z tego wyniknie.


SKŁADNIKI :
  • 500 g mąki pszennej typ 650
  • 40 g drożdży
  • 1 łyżeczka cukru
  • 250 ml wody ciepłej
  • 2 łyżeczki soli
  • 1 jajko
  • 250 g cukinii (już po obraniu i wykrojeniu gąbczastego środka z pestkami)
  • 50 g siemienia lnianego
POSYPKA :
  • 2 łyżki mleka
  • 1 łyżka maku
  • 1 łyżka płatków owsianych
Do dużej miski lub na stolnicę przesiewamy mąkę. Robimy kopczyk, a na środku dołeczek. Do dołeczka wrzucamy pokruszone na drobne części drożdże, posypujemy cukrem i zalewamy 50 ml ciepłej wody. Wszystko przysypujemy mąką, którą mamy po bokach. Odstawiamy na około 10 minut, aż drożdże zaczną pracować (mąka będzie pękała).
W między czasie cukinię ścieramy na tartce o grubych oczkach.



Kiedy drożdże już pracują dodajemy sól, jajko i resztę (200 ml) ciepłej wody. Wyrabiamy gładkie ciasto, do momentu, aż będziemy wyczuwać że tworzą się pęcherzyki powietrza (mi to zajmuje około 10 minut). Kiedy ciasto jest dobrze wyrobione dodajemy odciśniętą cukinię i siemię lniane. Wyrabiamy jeszcze przez chwilkę (3 minuty). Ciasto na tym etapie robi się bardzo rzadkie i klejące, ale tak ma być.


Dużą miskę smarujemy olejem i przekładamy do niej wyrobione ciasto. Przykrywamy ścierką i odstawiamy w ciepłe, bez przeciągów miejsce do wyrośnięcia na 40 minut. W międzyczasie blaszkę o wymiarach 10 x 30 cm smarujemy olejem i obsypujemy płatkami owsianymi (ja dodatkowo blaszkę najpierw wyłożyłam papierem do pieczenia).


Wyrośnięte ciasto wykładamy na stolnicę obficie wysypaną mąką i wyrabiamy przez chwilkę (3 minuty).


Następnie wyrobione ciasto przekładamy do przygotowanej blaszki, przykrywamy ściereczką i ponownie odstawiamy w ciepłe, bez przeciągów miejsce na kolejne 40 minut. 
Około 10 minut przed końcem wyrastania nagrzewamy piekarnik do 200 stopni.
Kiedy ciasto już wyrośnie za pomocą pędzelka delikatnie smarujemy wierzch mlekiem i posypujemy makiem i płatkami owsianymi.
Wstawiamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy przez 60 minut.



Upieczony, gorący chleb delikatnie przenosimy na kratkę i zostawiamy do wystudzenia.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję, za odwiedziny. Miło mi będzie jak podzielisz się ze mną swoją opinią lub wątpliwościami.