28 listopada 2013

Chleb pszenny podstawowy na drożdżach

Przedstawiam Wam jeden ze smaczniejszych chlebów wg mnie. Jest on prosty w wykonaniu i w zasadzie taki jak najbardziej podstawowy, jaki można zrobić w domu. Posmarowany domowym smalczykiem smakuje znakomicie. Przepis pochodzi z angielskiej książki "Ultimate bread" autorstwa Erica Treuille & Ursuli Ferrigno, a ja go znalazłam tutaj
Przepis dołączam do akcji zorganizowanej na  mikserze przez BlondStefa "Domowe pieczywo i bułki".


SKŁADNIKI :
  • 15 g świeżych drożdży
  • 325 ml ciepłej (ale nie gorącej) wody
  • 500 g mąki pszennej typ 650
  • 1 i 1/2 łyżeczki soli
  • szczypta cukru
Do dużej miski przesiewamy mąkę, robimy dołek, wkruszamy drożdże i wsypujemy cukier, wlewamy 50 ml wody i delikatnie palcem wszystko mieszamy w dołku. Przysypujemy odrobiną mąki z boków i odstawiamy na 15 minut, aby drożdże zaczęły pracować. Kiedy drożdże już pracują dodajemy sól i resztę wody (275 ml). Wyrabiamy gładkie ciasto do momentu, aż będziemy wyczuwać że tworzą się pęcherzyki powietrza (mi to zajmuje około 10 minut). Następnie przykrywamy miskę ścierką i odstawiamy w ciepłe, bez przeciągów miejsce do podwojenia objętości. Kiedy ciasto jest już wyrośnięte krótko je zagniatamy i formujemy bochenek  i odstawiamy w ciepłe, bez przeciągów miejsce do podwojenia objętości (u mnie po prostu leżało na desce, ale jeśli mamy możemy użyć koszyczek do wyrastania lub miskę).


Piekarnik nagrzewamy do 220 stopni.
Wyrośnięty chlebek szybkim ruchem przekładamy na nagrzaną blachę lub kamień do pieczenia, smarujemy roztrzepanym jajkiem i posypujemy np makiem. Wstawiamy do piekarnika i pieczemy przez około 35-45 minut na złoty kolor. Upieczony chleb będzie popukany od spodu wydawał głuchy odgłos.
Upieczony, gorący chleb delikatnie przenosimy na kratkę i zostawiamy do wystudzenia.



Domowe pieczywo i bułki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję, za odwiedziny. Miło mi będzie jak podzielisz się ze mną swoją opinią lub wątpliwościami.