26 listopada 2012

Chałwowiec

W ubiegłym tygodniu szukając przepisu na ciasto imieninowe dla taty natrafiłam na Chałwowiec. Za chałwą nie przepadam, ale w kremach zjem. Ciasto wyszło pyszne, rozpływa się w ustach. Jeśli ktoś lubi, bardzo kremowe wypieki to z pewnością się nim zachwyci. Przepis znalazłam na stronie blogu Moje słodkie impresje klik. Wprowadziłam małą modyfikację a mianowicie dałam mniej chałwy, gdyż akurat w takich paczkach była sprzedawana, ale nie żałuję. Mimo to krem wyszedł bardzo słodki, jak dla mnie wystarczająco. Biorąc pod uwagę, że u nas w domu ciasto musi  być bardzo wilgotne wprowadziłam jeszcze zmianę, robiąc poncz do biszkopta. Ciasto robi się łatwo i szybko. Na pewno zagości jeszcze nieraz na naszym stole. 



Moja dobra rada, aby najpierw ugotować budyń, żeby spokojnie sobie ostygł.




BISZKOPT:
  • 6 jajek
  • 1 szklanka cukru
  • cukier waniliowy ( u mnie 2 łyżeczki cukru waniliowego domowej roboty)
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1 łyżka mąki tortowej
  • 3 budynie czekoladowe bez cukru (małe)
Od białek oddzielamy żółtka. Następnie białka ubijamy ze szczyptą soli na sztywną pianę. Cukry mieszamy ze sobą. Do piany dodajemy stopniowo po łyżce cukru i po jednym żółtku dalej ubijając, aż nam powstanie puszysta masa i cukier całkowicie się rozpuści.
Mąkę, proszek do pieczenia i budynie mieszamy razem a następnie przesiewamy przez sitko do masy, bardzo delikatnie łącząc, aby efekt puszystości pozostał. Formę ( u mnie 32x20) wykładamy papierem do pieczenia, spód smarujemy masłem i wysypujemy kaszą manną lub bułką tartą, boki zostawiamy suche. Ciasto wylewamy do formy i pieczemy do tzw. suchego patyczka w 180 stopniach (u mnie w piecyku gazowym około 45 minut). Ciasto po upieczeniu odstawić do wystudzenia, a następnie zdejmujemy delikatnie papier z boków i przekrajamy na 2 blaty.


KREM: 
  • 2 budynie waniliowe bez cukru (małe)
  • 3 niepełne szklanki mleka
  • 1 kostka miękkiego masła roślinnego
  • 250 g chałwy waniliowej
Budynie gotujemy na mleku, ciągle mieszając, aby nie powstały grudki. Po zdjęciu z palnika, budyń przykrywamy folią spożywczą, tak by folia ściśle przylegała do budyniu. Zostawiamy do całkowitego wystudzenia. Budyń musi być zimny.
Gdy już budyń ostygnie ucieramy masło do puszystości, a następnie ciągle miksując dodajemy dosłownie po 1 łyżce budyniu, dobrze go łącząc z masłem. Chałwę ucieramy pałką lub blenderem i dodajemy po trochu do kremu, cały czas miksując.


PONCZ:
  • 1/2 szklanki wody
  • 2 łyżki wódki
  • 1 łyżeczki kawy rozpuszczalnej
 Wódkę wlewamy do wody, następnie dodajemy kawę i mieszamy do całkowitego rozpuszczenia.


 DEKORACJA: 
  • 1/2 tabliczki gorzkiej czekolady

PRZEŁOŻENIE:

Na spód ciasta kładziemy jeden blat, polewamy ponczem, następnie wykładamy 2/3 kremu i przykrywamy 2 blatem, który też polewamy ponczem. Następnie na wierzch rozprowadzamy pozostałą 1/3 kremu. Na wierzch ścieramy na tartce o grubych oczkach czekoladę.
Ciasto wstawiamy na co najmniej 2 godziny do lodówki, aby ładnie stężało.
Przechowywać również w lodówce, by krem od ciepła się zbytnio nie rozpuszczał.




1 komentarz:

Dziękuję, za odwiedziny. Miło mi będzie jak podzielisz się ze mną swoją opinią lub wątpliwościami.