19 listopada 2012

Tarta z boczniakami i kurczakiem

Dziś przepis na dość proste danie a zarazem smaczne. Zrobiłam je na konkurs organizowany przez Damsko-męskie spojrzenie na kuchnię. Akurat miałam w lodówce świeżutkie boczniaki i postanowiła  z nimi poeksperymentować. Jadłam już tartę z kurkami i pieczarkami, więc pomyślałam czemu nie boczniaki. I nie żałowałam ani chwili swojej decyzji, bo smakowało. Największą frajdę z przygotowywania miał mój synuś, gdyż zostawiłam mu troszkę ciasta, aby mógł zobaczyć do czego służy wałek. Zabawa zajęła mu około godziny, a na wywałkowanym przez siebie cieście ułożył na końcu kiełbaskę, ketchup i ser i włożył do piecyka. Był z siebie bardzo dumny, gdyż powiedział, że zrobił pizze dla taty, a tata go chwalił, iż smaczna.



CIASTO:
  • 200 g mąki
  • 100 g margaryny
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1 jajko
  • 3 łyżeczki wody

Mąkę przesiać na stolnicę, dodać sól i zimną margarynę. Posiekać nożem margarynę z mąką, by powstała kruszonka. Następnie wbić jajko i dodać wodę. Delikatnie i krótko zagnieść ciasto, tylko do połączenia się wszystkich składników. Owinąć w folię spożywczą i włożyć na co najmniej 1 godzinę do lodówki.


W międzyczasie gdy ciasto się chłodzi zrobić farsz.

FARSZ:
  •  250 g boczniaków
  • 1 cebula
  • 1 podwójny filet z kurczaka
  • 50 g żółtego sera
  • 100 ml śmietany 18 %
  • 3 jajka
  • 2 łyżki margaryny 
  • sól, pieprz, papryka słodka 

Fileta z kurczaka posypać solą, pieprzem i papryką z obu stron i usmażyć na patelni na malutkim ogniu owinięty w papier do pieczenia. Smażyć po 5 minut z każdej strony. 
Boczniaki opłukać i pokroić w cienkie paseczki. Na patelni rozgrzewamy margarynę, podsmażamy pokrojone boczniaki przez 10 minut pod przykryciem, następnie wrzucamy pokrojoną w piórka cebulę i dusimy pod przykryciem przez kolejne 5 minut. Doprawiamy solą i pieprzem wg uznania. Następnie dorzucamy pokrojoną w cienkie plasterki pierś z kurczaka. Mieszamy i zdejmujemy z ognia, aby przestygło. 

Z jednego jajka zostawiamy żółtko. Pozostałe 2 jajka i białko rozkłócić. 1 łyżeczkę jajka odłożyć do posmarowania ciasta. Następnie jajka wymieszać ze śmietaną. Posolić i popieprzyć do smaku. Dodać starty drobno ser.

Gdy ciasto będzie już dobrze schłodzone to formę do tarty wysmarować margaryną. 3/4 ciasta rozwałkować na koło wielkości formy (jeśli forma jest mniejsza niż 25 cm, to ciasto podzielić na proporcje 4/5 i 1/5). Ja piekłam na dużej blaszce 32 cm, więc na wierzch potrzebowałam więcej ciasta. Resztę czyli w moim przypadki 1/4 ciasta schować do lodówki do dalszego chłodzenia. Przy pomocy wałka ciasto przełożyć do wysmarowanej formy i delikatnie oblepić boki (nie uciskać mocno, by ciasto po upieczeniu nie zrobiło się twarde). Na ciasto położyć papier do pieczenia i wysypać coś co obciąży je - w moim przypadku groch z kukurydzą. Piec 20 minut w 180 stopniach. Po tym czasie wyjąć ciasto z piekarnika i usunąć folię z obciążeniem a spód posmarować odrobiną jajka które zostawiliśmy przy przygotowywaniu farszu. Piec jeszcze 5 minut.  



Na gorący spód wyłożyć farsz z boczniaków, a następnie zalać masą jajeczno-serową. Pozostałą 1/4 część ciasta rozwałkować cieniutko i zrobić kratkę. (Ja robiłam specjalnym wałkiem niestety pierwszy raz go używałam i nie wyszła mi taka doskonała jak być powinna). Ciasto ułożyć na masę i posmarować zostawionym żółtkiem. Piec jeszcze około 20 minut do zrumienienia i ścięcia masy jajecznej.



1 komentarz:

Dziękuję, za odwiedziny. Miło mi będzie jak podzielisz się ze mną swoją opinią lub wątpliwościami.